kepentingan oksigen

Isnin, 8 Februari 2010

Tanda-tanda awal kekurangan oksigen termasuk kelemahan keseluruhan, kelesuan, masalah peredaran darah, masalah penghadaman, kesakitan otot, pening, kemurungan, hilang ingatan, tidak rasional, lekas marah, perut berasid dan masalah pernafasan.
Jelas badan manusia hari ini tidak berfungsi dengan berkesan disebabkan kekurangan oksigen. Kekurangan oksigen yang kronik, atau keadaan anaerobik, pada tahap sel akan membawa kepada pengumpulan toksin berbahaya dan kumuhan berasid di dalam sistem kita, menjadikannya tempat pembiakan bakteria, virus dan patogen. Lebihan kumuhan berasid di dalam badan manusia adalah penyebab utama penyakit. Keadaan anaerobik boleh menyebabkan mutasi sel.

Apabila sistem imun mengalami kekurangan oksigen, badan akan menjadi lebih terdedah kepada jangkitan bakteria, virus dan parasit, serta demam selesema.
Kekurangan oksigen boleh juga membawa penyakit yang membawa maut seperti kanser. Kanser dan kebanyakan jangkitan atau penyakit tidak boleh hidup di dalam persekitaran yang kaya dengan oksigen. Menurut Dr. Otto Warburg, pemenang Hadiah Nobel sebanyak 2 kali, “Penyebab utama kanser adalah penggantian pernafasan biasa sel badan dengan pernafasan sel secara anearobik ( kekurangan oksigen).
Salah satu cara yang kita boleh amalkan untuk meningkatkan kadar oksigen dalam badan kita ialah menjaga air minuman kita. Minumlah air Dr. Nano yang berfungsi Antioksidan dan juga mengandungi oksigen yang lebih tinggi setiap hari.
Artikal-artikal yang berkaitan dengan kepentingan oksigen:-
1. “Semua penyakit kronik berpunca daripada kekurangan oksigen yang berlaku di peringkat sel” oleh Authur C. Guyton, M.D. (The textbook on Medical Physiology)
2. “Jelas serangan jantung berpunca daripada ketidak-sempurnaan bekalan oksigen kepada tisu jantung” oleh Phillip Stavish, M.D. (Oxygen Deficiency Linked to Increase in Disease)
3. “Kekurangan oksigen menjadi punca utama sel-sel normal bertukar menjadi sel-sel kanser” oleh Dr. Harry Goldblatt (Journal of Experimental Medicine)
4. “Hypoxia atau bekalan oksigen yang rendah ke tisu-tisu menjadi punca utama terjadinya penyakit kronik” dan “Okigen berperanan utama dalam istem imum” oleh Steven A. Levine, Ph.D. & Parris M. Kidd, Ph.D (Antioxidant Adaption)
5. “Kekurangan oksigen menjejaskan proses pengoksidaan yang diperlukan dalam menghasilkan tenaga dan baik-pulih sel. Proses ini penting kerana ia menentukan hidup dan mati untuk sel” oleh Stephen R. Krauss (Oxygen: Nature’s Most Important Dietary Supplement)
6. “Bagi mengelak penyakit akibat daripada kekurangan oksigen, penting sekali oksigen dibekalkan melalui nutrisi yang mengandungi oksigen yang stabil” oleh Jolin Muntz, D.O., Ph.D (The Case for Stabilized Oxygen)

0 ulasan:

Catat Ulasan